یکشنبه، 9 اردیبهشت 1403
Menu

عوامل مؤثر در افزایش طول عمر باتری یوپی‌اس کدامند؟

مواردی که برای تضمین طول عمر باتری‌های سیلد اسید باید رعایت شوند به شرح زیر می‌باشد:
-  بررسی محل استقرار باتری از نظر تهویه و گردش مناسب هوا
- دمای مناسب محل نصب (معمولاً بین 10 تا 35 درجه سانتیگراد). استقرار باتری در محیط‌هایی که دمای بالاتری دارند عمر باتری را کم می‌کند (‌به ویژه در باتری‌های سیلد) همچنین دمای کم، باعث می‌شود که ظرفیت کمتری از باتری در اختیار مصرف‌کننده قرار ‌گیرد.
- عدم وجود لرزش‌ها و تنش‌های مکانیکی و بدور از موتورهای دوار و ژنراتورها در محل نصب
-عدم وجود میدان‌های مغناطیسی و الکترو استاتیکی قوی در محل استقرار باتری
 دوری از آلاینده‌های محیطی نظیر گوگرد، گرد و خاک و دود نزدیک محل نصب
- بررسی رطوبت محل؛ رطوبت زیاد با تشکیل شبنم روی باتری می‌تواند مسیرهای ناخواسته خودبه‌خودی باتری را تسهیل نموده و شارژ شدن کامل باتری را با ریسک مواجه سازد.
- بررسی ارتفاع محل نصب؛ در مورد باتری‌های سیلد مخصوصاً از نوع VRLA، افزایش ارتفاع، می‌تواند عملکرد دریچه تخلیه گاز باتری با فشار داخلی کمتر را سبب شود و خرابی باتری‌ها را تسریع نماید.
- بررسی ولتاژ شارژ (حداکثر تا 2.3 ولت در دمای 20 درجه سانتیگراد) و دشارژ بررسی جریان شارژ (حداکثر 10 درصد ظرفیت نامی باتری) و دشارژ باتری؛ ولتاژ بالاتر می‌تواند با تولید گاز فشار داخلی باتری را افزایش داده و منجر به تخریب باتری شود. بهتر است شارژر، قابلیت تنظیم ولتاژ، متناسب با تغییرات دما را داشته باشد با کاهش دما ولتاژ افزایش و با افزایش دما کاهش یابد. دشارژ باتری با جریان زیاد به خصوص برای باتری سیلد مجاز نیست؛ حداکثر مقدار جریان دشارژ معمولاً توسط سازندگان باتری مشخص می‌شود که عدول از آن می‌تواند خرابی تدریجی باتری را در پی داشته باشد این مقدار برای سیلد حداکثر دو برابر ظرفیت نامی باتری است.
 کنترل ریپل ولتاژ شارژ (حداکثر 1± درصد)
- اطمینان از سالم بودن باتری‌ها و عاری از هرگونه نشت الکترولیت
-کنترل ترمینال باتری و اطمینان از استحکام و سلامت آن
- تناسب کابل‌ها یا اتصالات الکتریکی در نظر گرفته شده برای باتری متناسب با جریان دشارژ آن
- اتصال محفظه و اجزای دیگر نگهدارنده باتری به سیم زمین(ارت) با اهم مناسب؛ مقدار اهم مقاومت زمین، بایستی کمتر از 2 اهم و اختلاف ولتاژ آن نسبت به سیم نول، کمتر از 10 ولت باید باشد.
- تمام ترمینال‌های باتری برای اتصال به همدیگر و به کابل اتصال شارژر بایستی توسط پیچ و مهره و واشر مناسب با روش مشخص شده در دستورالعمل سازندگان باتری و یوپی‌اس سفت شود.
- اگر باتری مدتی طولانی در انبار بوده بهتر است با 5 تا 10 درصد جریان اسمی باتری  تا 2.3  الی 2.4 ولت برای هر سل شارژ شود.
- شارژر خوب یکی ازضرورت‌های نگهداری صحیح باتری‌ها (بخصوص باتری اسیدی معمولی و سیلد) است؛ هرگونه خرابی طولانی مدت در شارژر و یا ریپل ولتاژ و جریان شارژ بالا عمر باتری را کاهش می‌دهد.
- در بانک‌های باتری (سری و موازی) خرابی ‌یک باتری می‌تواند‌ منجر به خرابی سایر باتری‌های مجموعه نیز شود. بنابرین جایگزینی باتری‌های خراب که در روند مراقبت‌های باتری مشخص می‌شوند برای تضمین طول عمر سایر باتری‌ها لازم است.
- حداقل ولتاژی که باتری تا آن ولتاژ تخلیه می‌شود (End Volt) نیز از پارامترهای مؤثر درخصوص عمر باتری است اگر باتری تا ولتاژهای پایین تر از 1.7 ولت برای هر سلول دشارژ ‌شود، عمر باتری به سرعت کاسته می‌شود. لذا برای رسیدن به مقادیر نامی عمر باتری تنظیمات حداقل ولتاژ باتری نیز می‌تواند مؤثر باشد.
- رعایت دستورالعمل‌های سازندگان باتری و یوپی‌اس در تمام مراحل، از نصب تا بهره‌برداری می‌تواند عملکرد و طول عمر مفید باتری و یوپی‌اس را تضمین نماید.