یکشنبه، 9 اردیبهشت 1403
Menu

انواع کابل فیبر نوری از نظر ساختار محافظ قسمت 2

در این مقاله می توانید ادامه انواع کابل های شبکه فیبر نوری از نظر محافظ و کاربرد هر یک در آن را ببینید.

fiber optic structural types 3

کابل breakout

یک نوع کابل برای استفاده در محیطهای داخلی (indoor) ، کابل breakout است. این کابل از تعدادی واحد 2.8mm تشکیل شده که در کنار هم قرار گرفته اند و روی آنها یک غلاف محافظ قرار دارد. همانطور که در شکل 4.11 دیده می شود این نوع کابل هم مواد زیادی نیاز دارد وهم کار زیادی و به همین دلیل قیمت آن گران است. ازانجایی که استفاده از کابلهای نوری tight buffered ساده تر و ارزانتر است، این کابل در اغلب کشورها استفاده نمیشود.

 

 

Premises distribution یا light duty style نامی است که به گروهی از کابلهای نوری داده می شود که از یک دسته فیبر tight buffered نهصد میکرومتری تشکیل شده اند و یک غلاف مشترک دارند. فیبرها، که برای سادگی شناسایی آنها، رنگهای مختلف دارند یا بصورت ترکیبی در کنارstrength member های الیافی قرار میگیرند و یا در انواع بزرگتر و با تعداد فیبر بیشتر، دور یک strength member مرکزی قرار میگیرند.

این نوع کابل برای استفاده در building backbone و رایزر بسیار معروف است و دلیل آن هزینه نسبتا کم و ترمینال کردن ساده آن است. نوع 8،12 و 16 فیبر این کابل برای استفاده بعنوان building backbone اختصاص یافته است. شکل 4.12 یک کابل Premises distribution 6فیبر را نشان می دهد.

fiber optic structural types 4

 

کابلهای indoor ,outdoor, universal

مساله ای که در طراحی کابل برای استفاده در داخل خانه ها یا ادارات باید در نظر گرفت، مساله قابلیت اشتعال است. موادی مثل PVC(Polyvinyl chloride) و مواد zero halogen مخصوص این کار هستند. متاسفانه این مواد مقاومت کمی در برابر مایعات و اشعه UV دارند و به همین دلیل برای استفاده در محیط باز مناسب نیستند.

کابلهایی که در محیط باز استفاده میشوند باید کاملا با اثرات هوا و رطوبت سازگار باشند(waterlogged ducts or trenches). کابلی که در محیط بیرون استفاده می شود باید ضد آب و مقاوم در برابر اشعه UV باشد و نیز باید بتواند در دماهای مختلف کارکند. بهترین ماده برای این امر، پلی اتیلن پر شده با ژلی از جنس مواد نفتی است. علاوه بر این، غلاف پلی اتیلن معمولا برای افزایش مقاومت در برابر اشعه UV، با کربن پوشیده می شود و به همین دلیل است که رنگ اکثر کابلهای بیرونی سیاه است. متاسفانه پلی اتیلن و ژل پترولیوم شدیدا اشتعال پذیرند و اکثر کشورها استفاده از ان در داخل ساختمان ها را ممنوع کرده اند و اصرار دارند که از فاصله 15 متری ورود به ساختمان از این کابل استفاده نشود. در غیر اینصورت کابل باید به طور کامل در یک کانال فلزی قرار بگیرد.