شنبه، 8 اردیبهشت 1403
Menu

دیزل ژنراتور چیست؟

برای  مشاوره در مورد خرید انواع دیزل ژنراتور با ما تماس بگیرید.


شماره های تماس :  02188301374 – 09124014255


دیزل ژنراتور چیست ؟

دیزل ژنراتور از ترکیب موتور دیزل و دینام برای تبدیل انرژی مکانیکی به انرژی الکتریکی ساخته شده است. مجموعه‌های که به طور گسترده برای مکان‌هایی بدون اتصال به شبکه برق و برای تأمین برق اضطراری ساخته می‌شوند.

این دستگاه جهت تأمین جریان الکتریکی مورد نیاز در هنگام قطع برق، برای جلوگیری از اختلال در فعالیت هاب روزانه و کسب و کار و همچنین در مواردی که شبکه برق نیروگاهی وجود ندارد مورد استفاده قرار می گیرد.
این دستگاه در قدرت های مختلف الکتریکی برای استفاده در زمینه های مختلف قابل استفاده می باشد.

در این بخش، شرکت آبادیزل توسط کارشناسان خود نحوه کارکرد یک این دستگاه، اجزاری اصلی آن و عملکرد آن را به عنوان یک منبع ثانویه انرژی الکتریکی در زمینه های مسکونی و صنعتی ارائه می دهد.

نحوه کار 

موتورهای دیزلی از سیکل احتراق چهار زمانه برای تبدیل انرژی شیمیایی در دسترس در موتور دیزلی به انرژی مکانیکی استفاده می‌کنند.

این توان مکانیکی پیستون را بالا و پایین حرکت می‌دهد (پیستون در داخل سیلندر طراحی شده است). پس از آن میل‌لنگ به طرف بالا و پایین به دلیل اتصال به پیستون حرکت می‌کند.

این حرکت به عنوان حرکت خطی شناخته می‌شود که کمک به ایجاد حرکت چرخشی به منظور چرخیدن چرخش‌های ماشین به جلو می‌کند.

نحوه کار دیزل ژنراتور

موتور دیزل ژنراتور

هرچند که این یک  دستگاه واحد است که سوخت دیزلی را به الکتریسته تبدیل می‌کند؛ اما در اصل دو دستگاه جداگانه است که با هم به منظور تولید برق کار می‌کنند.

این دو جزء شامل موتور و ژنراتور الکترومغناطیسی از طریق یک میل‌لنگ بهم متصل هستند که تسهیل کننده انتقال آسان حرکت تولید شده توسط موتور دیزلی به مغناطیس ژنراتور می‌باشد.

موتور احتراق داخلی کوچک این دستگاه درست مانند سایر موتورهای کوچک عمل می‌کند؛ هر چند تعدادی از سوخت را می‌توان برای توان موتورهای مشابه استفاده کرد اما دیزل به طور کلی برای ژنراتورها ترجیح داده می‌شود به این دلیل که توانایی دارد بدون منفجر شدن بسوزد.

مخزن سوخت موتور ، پر شده و موتور شروع به کار می‌کند. موتور دیزلی میل‌لنگ را که متصل به ژنراتور است می‌چرخاند و محور مرکزی ژنراتور در در داخل محفظه‌ای که شامل الکترومغناطیس است می‌چرخد.

این حرکت با سرعت بالا باعث می‌شود که یک جریان برق تولید شده و پس از آن در دسترس برای همه تجهیزات متصل، استفاده می‌شود.

اجزای اصلی دیزل ژنراتور

موتور ژنراتور

منبع ورودی انرژی مکانیکی برای ژنراتور است. اندازه آن و ظرفیت خروجی مشخص می‌کند که چند واحد برق می‌تواند تولید شود. این موتورها محرک ژنراتور جهت تولید برق می باشند. اندازه قدرت موتور به حداکثر توان خروجی ژنراتور و ارتفاع نصب دیزل ژنراتور  از سطح دریا بستگی دارد.

برای انتخاب یک موتور خوب باید به دو نکته مهم توجه کرد :

  • نوع سوخت : نوع سوخت می تواند دیزلی یا گازی باشد
  • نوع سوپاپ موتور  : OHV: موتور با سرپوپاپ واقع در سیلندر . OHC موتور با سرپوپاپ واقع در بدنه موتوردر موتور.

OHV اختیاراتی نسبت به سایر انواع موتورها وجود دارد:

  • طراحی جمع و جور
  • عملیات مکانیزم ساده
  • دوام و کیفیت بالا
  • کاربرپسند در کارکرد
  • سر و صدای کمتر

دینام

بخشی از دیزل ژنراتور است که خروجی برق حاصل از ورودی مکانیکی عرضه شده توسط موتور را حاصل می‌نماید در واقع ژنراتور دستگاهی است که انرژی مکانیکی موتور دیزلی یا گازی را به انرژی الکتریکی تبدیل می­کند. ژنراتور دربردارنده مجموعه ای از قطعات ساده و متحرک است که در محفظه هایی قرار دارد.

این قطعات با یکدیگر به صورت اتوماتیک در ارتباط می باشند که منجر به حرکت نسبی بین میدان های مغناطیسی و میدان های الکتریکی می شود و در نهایت موجب تولید برق می گردد.
اجزای ژنراتور عبارتست از استاتور و روتور
استاتور

قسمت ثابت ژنراتور بوده و شامل سیم پیچ های الکتریکی روی یک هسته آهنی می باشند.

روتور

قسمت متحرک ژنراتور بوده که یک میدان مغناطیسی دوّار تولید می کند که در سه نوع بدون جاروبک، جاروبک دار و با استفاده از محرک DC می باشد.

رادیاتور و سیستم خنک‌کننده

استفاده مستمر از ژنراتور باعث گرم شدن اجزای مختلف آن می‌شود. سیستم خنک کننده کمک به خروج گرمای حاصل از ژنراتور می‌کند. دیزل ژنراتورها به دو نوع آب خنک و هوا خنک تقسیم می شوند که در قدرت های پایین از سیستم هواخنک و در قدرت های بالاتر از سیستم آب خنک (رادیاتور) استفاده می شود.

مکانیزم عملکرد خنک کاری با گردش مستقیم آب در بدنه موتور صورت می پذیرد. همچنین جهت هدایت دود ناشی از کارکرد موتور از اگزوز استفاده می شود که این کار موجب کاهش صدای دستگاه نیز می گردد.

 سیستم سوخت دیزل ژنراتور

مخزن سوخت معمولاً دارای ظرفیت کافی برای روشن نگه داشتن موتور برای 6 تا 8 ساعت به طور متوسط می باشد. در موتورهای کوچک مخزن سوخت بخشی از پایه شاسی است یا در بالای قاب ژنراتور قرار می گیرد. برای استفاده از دیزل ژنراتور در قدرت های بالا ممکن است نیاز به احداث و نصب مخزن سوخت خارجی در کنار ژنراتور باشد.

 رگولاتور ولتاژ

وظیفه تنظیم ولتاژ خروجی ژنراتور به عهده این دستگاه می باشد. قطعاتی که در ژنراتور اعمال تنظیم ولتاژ و یکسوسازی را انجام می دهند، رگولاتور ولتاژ ، سیم پیچ تحریک، دوار یکسوکننده ها، روتور و آرماتور هستند که با هماهنگی این دستگاه ها عملیات تنظیم ولتاژ صورت می پذید که مهمترین قسمت آن رگولاتور ولتاژ می باشد.

باتری و شارژ باتری

جهت استارت اولیه و همچنین تأمین برق، کنترل  و سنسورهای نصب شده بر روی دستگاه نیاز به باطری جانبی دارد. از این رو، باطری مذکور می بایست شارژ مناسب جهت انجام مصرف بالا را داشته باشد و برای نگهداری شارژ در باتری از شارژر باتری استفاده می شود.

کنترلر دیزل ژنراتور

جهت راه اندازی های مختلف مانند دستی، اتوماتیک، امرجنسی، پارالل (موازی) و … و همچنین کنترل سنسورها و ارسال و نمایش خطا و مواردی از قبیل سرعت چرخش، فرکانس تولید شده، ولتاژ سطح سوخت، سطح دمای مایع خنک کننده، فشار روغن، ولتاژ باطری و … از کنترلرهای مختلف استفاده می شود.

کنترلر دیزل ژنراتور


    شاسی 

    شاسی قسمتی است که تمامی تجهیزات از قبیل موتور، ژنراتور، مخزن سوخت و … بر روی آن قرار می گیرند و در دو نوع ثابت و متحرک می باشد. در مکان هایی مانند بیمارستان ها، ادارات، بانک ها و … که میزان صدای دستگاه بالاست اهمیت دارد

    انواع دیزل ژنراتور

    این دستگاه ها به سه نوع بر اساس کاربردشان تقسیم می‌شوند، استاندارد و معمولی هستند که در اندازه‌های مختلف وجود دارند.

    نوع دیگر که بیشتر در مجموعه‌ها و کارخانه‌ای بسیار بزرگ کاربرد دارد نوع کانتینری هستند. نوع سوم  سیار و قابل حمل هستند که بیشتر در پروژه‌های بین‌شهری و عملیات غیر ساکن کاربرد دارند

    راه اندازی دیزل ژنراتور

    شرکت فنی مهندسی آبادیزل دارای کار گروه با مهندسین ومتخصصین برجسته وبا تجربه می باشد که این تیم فنی و حرفه ای در زمینه نصب و راه اندازی دیزل ژنراتور و سرویس و نگهداری دیزل ژنراتور و همچنین مشاوره ی خرید  در سراسر کشور و آمادگی انعقاد قراردادهای سرویس ونگه داری و تعمیر را در محل را در زمینه کاری خود دارد اعزام تیم کارگروه حرفه ای متخصص و فنی جهت نصب دیزل ژنرانور

    نصب دیزل ژنراتور و نکات ایمنی آن

    نصب صحیح دیزل زنراتور یکی از مهم ترین موارد در میزان بهروری و عملکرد این دستگاه می باشد. رعایت اقدامات ایمنی و کنترل اتصالات نقش حیاتی در نصب بر عهده دارد .

    بررسی و کنترل تمامی اجزا بسیار ضروری و حیاتی است و در صورت سهل انگاری خطراتی از قبیل برق گرفتگی از ژنراتور ، سوخته شدن ژنراتور و آتش سوزی را به ارمغان می آورد.

    همواره نصب و راه اندازی می بایست توسط یک فرد متخصص و با تجربه انجام شود تا از بروز هر گونه مشکل احتمالی به دور باشد.

    امنیت دیزل ژنراتور

    آشنایی با نکات ایمنی موتور دیزل ژنراتور

    هرکسی که از موتور دیزل ژنراتور استفاده می کند باید درمورد نحوه کار و ایمنی آن نیز اطلاعات داشته باشد. این دستگاه ها ساعت های طولانی کار می کنند و نیازمند به نگهداری هستند. موتور آن ها از دو نوع ، سیستم خنک کننده می تواند استفاده کند :

    • سیستم مایع خنک کننده
    • سیستم هوا خنک کننده

    تعویض روغن طول عمر دستگاه را افزایش می دهد. ژنراتور هایی که با رعایت اصول ایمنی مناسب بکار گرفته می شوند به راحتی به مدت ۳ سال کار می کنند.

    بازرسی تمام قسمت ها بصورت تک تک برای اطمینان از با کیفیت بودن ژنراتور ضروری است. تمیز نگهداشتن ژنراتور مانند جلوگیری از هر نوع نشتی یا خرابی الزامی است.

    حتی اگر دستگاه کنترل فشار روغن روی ژنراتور نصب شده باشد ، تمیز کردن ژنراتور قبل از شروع بکار موتور برای جلوگیری از خرابی بسیار مهم می باشد.

    قرار دادن موتور این دستگاه در معرض هوای پاک برای خنک کردن موتور و تازه کردن هوای آن ضروری است. موتور های با توان دیزلی با سیستم خنک کننده آبی همراه می باشند ولی تهویه هم به همان میزان اهمیت دارد.

    سیستم خنک کننده آبی همراه با تهویه هوا در داخل محفظه می تواند از بالا رفتن بیش از حد دما جلوگیری کند. دستگاه دمنده هوا هم جهت محافظت ماشین از هرگونه آلودگی صوتی باید روی موتور نصب شود. فشار بالا می تواند دینام را از کار بیندازد بنابراین کنترل فشار برای افزایش طول عمر ژنراتور حیاتی است.

    موتور دیزل از نوع مایع خنک کننده مقاوم تر از سایر موتور دیزل ها در بازار هستند. موتور ژنراتوری که با سوخت دیزل (گازوییل) کار می کند از تزریق مستقیم سوخت استفاده می کنند بنابراین نگرانی از بابت آتش سوزی مستقیم از موتور وجود ندارد .

    ذخیره سازی دیزل نسبتا ساده ( خطرناک ) است چون سوختی با کمترین درجه آتش گیری است. عمر ذخیره سازی دیزل از بقیه سوخت ها بیشتر می باشد. دیزل در تمام پمپ بنزین ها در دسترس است و در قوطی یا بشکه محافظت می شود.

    هشدارهای امنیتی برای موتور دیزل ژنراتور تفاوتی با دیگر موتور های دیزل ندارد. از قرار دادن دستگاه در محیط های مرطوب باید اجتناب شوند .

    ملاحظاتی که باید برای ایمنی در نظر گرفته شوند نه تنها شامل ایمنی خود شما می باشد بلکه شامل ایمنی خود ژنراتور و موتور ژنراتور نیز می باشد.

    موتور ژنراتور هایی که با دیزل کار می کنند نیازمند به یک پیش گرمایش قبل از شروع بکار و یک پیش سرمایش قبل از سوخت گیری می باشند. برای سوخت گیری مجدد باید ژنراتور خاموش شود تا از آتش سوزی جلوگیری شود.


    برای  مشاوره در مورد خرید انواع دیزل ژنراتور با ما تماس بگیرید.


    شماره های تماس :  02188301374 – 09124014255